„Uncommon LT“ programos atstovai: esame pavyzdys, kad net ir maža komanda gali sukurti reikšmingą pokytį

Programa „Uncommon LT“ – ne pelno siekianti dirbtinio intelekto ir asmeninių įgūdžių ugdymo iniciatyva, padedanti skirtingo amžiaus žmonėms mokytis ir prisitaikyti prie sparčiai kintančio pasaulio. Nemokama programa skirta visiems norintiems išmokti naudotis dirbtinio intelekto įrankiais, ugdyti kritinį mąstymą, efektyviau planuoti laiką ir visa tai pritaikyti tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime. Programoje laikomasi holistinio ir patyriminio požiūrio, kad, be techninio mokymo, dėmesys turi būti sutelkiamas į asmeninių įgūdžių ugdymą, bendruomenės kūrimą ir praktinį mokymąsi.
Apie didėjančią skaitmeninę gyventojų atskirtį, mokymąsi visą gyvenimą ir programos ateities planus kalbėjomės su programos „Uncommon LT“ vadove Ieva Klungyte ir projektų vadovu Matu Meškausku.
Panevėžio atvirame jaunimo centre prieš keletą metų modernizavote erdvę, kurioje jaunimas gali saugiai tyrinėti technologijų pasaulį. Ar tai tapo savotišku programos startu?
Ieva: Programa inicijuota ir pradėta vykdyti dar 2021 m. Kazickų šeimos fondo. Pirmaisiais metais programa buvo skirta mažiau galimybių turinčiam jaunimui (14–29 m.), kad jie galėtų nemokamai įgyti žinių ir įgūdžių informacinių technologijų (IT) srityje, ugdytų asmeninius įgūdžius. 2023 m. pakeitėme programos modelį, tai įvyko reaguojant į nuolat tobulėjančias dirbtinio intelekto (DI) technologijas ir jų prieinamumą. Matėme poreikį šviesti Lietuvos gyventojus apie galimybę palengvinti kasdienį ir profesinį gyvenimą, ugdyti ateities darbo rinkai reikalingus įgūdžius, tobulėti asmeniškai – mąstyti kritiškai, valdyti laiką ir stresą. Užsiėmimai pritaikomi atsižvelgiant į auditoriją: jaunimas, darbingo amžiaus gyventojai ir senjorai. Taip pat šiais metais startavo jaunuoliams (14–17 m.) skirta bandomoji „Uncommon LT“ stovykla, kurioje jie tobulino ne tik dirbtinio intelekto žinias, bet ir mokėsi reflektuoti bei dirbti kaip komanda.
Sparti dirbtinio intelekto plėtra apima visus sektorius, gerokai didindama skaitmeninę atskirtį tarp visuomenės grupių. Kaip šią problemą bando spręsti jūsų programa?
Ieva: Skaitmeninis atotrūkis regionuose labai didelis – suteikiame galimybę įgyti DI įgūdžių tiems, kurie neturi prieigos prie technologinių mokymų. Rūpinamės technologinio raštingumo ir atsparumo didinimu – stipriname visuomenės gebėjimą prisitaikyti prie sparčiai kintančio pasaulio, ugdome kritinį mąstymą. Mokymai neapsiriboja DI, bet apima ir asmeninius įgūdžius, padedančius valdyti stresą, efektyviau planuoti laiką, didinti savivertę, ugdyti demokratines vertybes, komandiškumą ir pan. Mūsų mokymai pasiekiami įvairaus amžiaus grupėms: jaunimui, darbingo amžiaus žmonėms, senjorams – visi turi galimybę dalyvauti. Ypač orientuojamės į Lietuvos regionų gyventojus, kurių galimybės dažnai yra mažesnės nei didžiųjų miestų gyventojų.
Matas: Dalyviai įgyja DI naudojimo įgūdžių, kurie tampa vis labiau paklausūs darbo rinkoje. Jie padeda taupyti laiką, tvarkyti informaciją, geriau planuoti darbus. Įgūdžiai, įgyti mokymų metu, gali pagerinti karjeros galimybes arba padėti pradėti naują veiklą. Mokymai apima bendravimo, bendradarbiavimo, problemų sprendimo, kūrybiškumo lavinimą. Tai padeda ne tik darbe, bet ir asmeniniame gyvenime – didina pasitikėjimą savimi, atsparumą pokyčiams, gebėjimą susidoroti su stresu. Įtraukiamos visos amžiaus grupės – nuo jaunimo iki senjorų, atsiranda galimybė bendrauti tarp kartų, mokytis vieniems iš kitų ir kurti bendruomenės ryšius. Bendraudami mokymų metu dalyviai įsikvepia drąsos, mato, kad technologijos nėra tik jaunimo reikalas – jos gali būti naudingos visiems. Sėkmės istorijos motyvuoja kitus imtis naujų žingsnių, net jei anksčiau jie jautė baimę.
Kokiais programos rezultatais labiausiai džiaugiatės?
Ieva: Džiaugiamės, kad daugiau nei pusė mūsų dalyvių grįžta dar kartą. Apklausų metu 77 proc. respondentų pripažino, kad jų pasitikėjimas savimi išaugo, dauguma dalyvių gerokai dažniau ir efektyviau pradėjo naudotis DI įrankiais. Turime sėkmės istorijų, kai mūsų užsiėmimai padėjo asmenims įgyti reikalingų įgūdžių ir rasti ar pakeisti darbą. Taip pat džiaugiamės ilgalaikėmis partnerystėmis su nevyriausybinėmis ir biudžetinėmis įstaigomis, organizacijomis, kurios mumis pasitiki ir padeda kurti pokytį. Ryškiausias šios vasaros įvykis – sėkmingai įgyvendinta nemokama jaunimo vasaros stovykla, kurioje dešimt jaunuolių ugdė DI ir asmeninius įgūdžius komandinėmis veiklomis.
Matas: Džiaugiamės, kad turime galimybę prisidėti prie visuomenės pokyčių, tiesiogiai padėti mažinti skaitmeninį atotrūkį ir skatinti mokymąsi visą gyvenimą. Stipriname regionus ir jų bendruomenes, prisidedame prie tvaraus švietimo ir inovacijų. Programa atspindi mūsų vertybes ir supratimą, kad visuomenė turi nuolat tobulėti, o švietimas turi ugdyti žmones visapusiškai – tiek asmeniškai, tiek technologiškai. Taip pat tikime lygybe, kad mažiau galimybių turintys asmenys turi teisę mokytis, ir džiaugiamės, kad galime tiesiogiai prie to prisidėti. Tikiu, kad esame pavyzdys, jog net maža komanda gali sukurti reikšmingą pokytį.
O kaip sekasi pritraukti programos dalyvių. Su kokiomis problemomis susiduriate?
Matas: Mūsų didžiausias iššūkis – tikslinės auditorijos pasiekiamumas, nes dalis žmonių apie programą sužino per vėlai arba visai apie ją neišgirsta. Mūsų pagrindinė informacijos sklaida vyksta socialinių tinklų erdvėje, deja, jie nepasiekia visų, ypač mažiau aktyvių internete gyventojų. Skirtingo amžiaus, patirties ir poreikių grupėms vienuose mokymuose reikia labai lanksčios metodikos. Jaunimas ir senjorai dažnai mokosi skirtingais tempais, o tai iššūkis lektoriams. Reikia nuolat ieškoti finansavimo ir partnerių, kad programa galėtų tęstis ilgesnį laiką. Svarbu ne tik surengti mokymus, bet ir išlaikyti ilgalaikį poveikį, kad įgūdžiai būtų naudojami, o ne pamiršti.
Papasakokite plačiau, kaip jūsų veikla keičia žmonių gyvenimus?
Ieva: Keli nuolatiniai mūsų atvirų užsiėmimų lankytojai pagerino savo profesinius ir asmeninius įgūdžius, tai jiems padėjo rasti naują darbą. Sėkmingai įgyvendinta jaunimo stovykla, kurioje dešimt nepažįstamų jaunuolių atrado draugystę, susiformavo kaip komanda, patobulėjo asmeniškai ir įgijo technologinių žinių bei sustiprino kritinio mąstymo įgūdžius. Daugelis ilgalaikės programos dalyvių savo karjeros kelią susiejo su informacinių technologijų sritimi.
Kokios veiklos planuojamos ateityje?
Ieva: Ateityje tęsime tai, ką pradėjome pakeitę programos modelį, – organizuosime lengvai prieinamus užsiėmimus apie DI ir asmeninius įgūdžius. Daugiau dėmesio skirsime jaunimui – organizuosime renginius, ilgalaikes programas ir stovyklas, kuriose jaunuoliai galės visapusiškai tobulėti. Toliau prisidėsime prie tvarumą ir mokymąsi visą gyvenimą skatinančių projektų ir iniciatyvų.
Matas: Jei norite prisijungti ir dalyvauti programoje, sekite informaciją mūsų tinklalapyje https://uncommon.lt/ arba naujienas „Facebook“, „Instagram“ ir „LinkedIn“. Jei turite klausimų, norite prisidėti prie mūsų veiklų arba drauge kurti naujus projektus, susiekite su mumis el. paštu lithuania@uncommon.org.
Iniciatyva „Uncommon LT“ dalyvauja „Lietuvos galios“ projekto „Inovatyvios Lietuvos“ kategorijoje.




