Per patirtį į augimą – kaip moksleiviai atranda savo kelią su LJA „Šešėliavimu“

Daugeliui jaunų žmonių Lietuvoje trūksta aiškumo dėl ateities profesinio kelio. Skaičiuojama, kad net apie 10–15 proc. studentų pirmaisiais metais meta studijas, o nemaža dalis abiturientų baigia mokyklą neturėdami konkretaus plano, ką veiks toliau. Praktiškai susipažinti su skirtingomis profesijomis dar mokyklos suole padeda Lietuvos Junior Achievement (LJA), įgyvendindama programą „Šešėliavimas“.
Programoje dalyvaujantiems 9–12 klasių moksleiviams suteikiama galimybė pažinti įvairias profesijas iš arti, stebėti specialistų darbą („šešėliauti“) ir dalyvauti realiuose darbo procesuose. Ši patirtis ne tik padeda jaunuoliams įvertinti savo gebėjimus, bet ir ugdo jų praktinius įgūdžius, reikalingus sėkmingam karjeros planavimui.
Su LJA „Šešėliavimo“ programos vadove Indre Engelkyte-Irše kalbėjomės apie jaunimui svarbius ateities karjeros sprendimus, augantį dalyvių įsitraukimą ir programos siūlomas praktines patirtis.
Galimybė „pasimatuoti“ skirtingas profesijas
„Mintis pradėti šią iniciatyvą kilo iš realaus poreikio – jauni žmonės mokyklose neturi pakankamai galimybių praktiškai pažinti profesijas. LJA „Šešėliavimo“ programą įgyvendina ne vieną dešimtmetį, tačiau anksčiau ji buvo organizuojama mažesniu mastu, o procesų koordinavimas reikalavo daug laiko ir apribodavo galimybes pasiekti didesnį dalyvių skaičių. Norėdami išspręsti šiuos iššūkius, sukūrėme edukacinių technologijų (angl. EdTech) sprendimą – interneto platformą www.seseliavimas.lt, kuri automatizuoja registracijos ir organizacijų pasirinkimo procesus“, – sako I. Engelkytė-Iršė.
Ji prideda, kad tai nėra tik teorinis mokymas – LJA „Šešėliavimo“ programa, kaip ir kitos Lietuvos Junior Achievement moksleiviams siūlomos programos, remiasi patyrimine praktika, leidžiančia mokiniams mokytis per realias patirtis. Lietuvos Junior Achievement misija – ugdyti sąmoningą, antreprenerišką ir atsakingą jaunąją kartą, suteikiant jiems praktinių žinių bei įgūdžių, būtinų šiuolaikiniame pasaulyje.
„Per tokias programas kaip LJA „Šešėliavimas“ moksleiviai ugdo svarbiausias XXI amžiaus kompetencijas – problemų sprendimą, bendradarbiavimą, kūrybiškumą ir savarankiškumą. Dalyvavimas programoje ne tik skatina savęs pažinimą ir pasitikėjimą, bet ir padeda atrasti savo stiprybes.
Mokiniai gyvai lankosi organizacijose ir atranda, kokie įgūdžiai reikalingi norint sieti savo ateitį toje srityje. Be to, jie ugdo komunikacijos, kritinio mąstymo, adaptacijos ir savęs pristatymo įgūdžius, mokosi susidoroti su stresinėmis situacijomis ir savarankiškai priimti sprendimus“, – pasakoja programos vadovė I. Engelkytė-Iršė.
Džiugina augantis dalyvių skaičius
LJA „Šešėliavimo“ programa, anot pašnekovės, 2024 metais suteikė mokiniams unikalią galimybę dalyvauti net 932 individualiuose profesinio veiklinimo susitikimuose.
Šešėliavimo programa nacionaliniu mastu yra įgyvendinama kartą per metus, kuomet vyksta Nacionalinė šešėliavimo savaitė. 2024 m. ši savaitė vyko lapkričio 11–15 dienomis ir pasiekė išskirtinį rezultatą: dalyvavo daugiau nei 700 moksleivių, virš 150 organizacijų pasiūlė pozicijas savo įstaigose.
„Džiugu matyti, kad ši programa kasmet auga, pernai net tris kartus. Mokiniai, švietimo ir verslo bendruomenės noriai įsitraukia, domisi ir gerai atsiliepia apie šias ugdymo karjerai patirtis. Šiuo metu platformoje yra registruotos 259 organizacijos, kurios aktyviai dalijasi patirtimi, padeda mokiniams pažinti realią darbo aplinką ir ugdo svarbiausias XXI amžiaus kompetencijas.
Skaitant mokinių grįžtamąjį ryšį, be galo malonu matyti, kad LJA „Šešėliavimo“ programos dalyviai įgauna ne tik profesinės patirties, bet ir galimybę išeiti iš savo komforto zonos. Pavyzdžiui, viena iš dalyvių sakė, kad „šešėliavimas“ Vilnius Tech „LinkMenų fabrike“ jai suteikė ne tik darbo, bet ir gyvenimo patirties. Moksleivė pirmą kartą apsilankė Vilniuje, kuris jai buvo nepažįstamas. Programos metu ji ne tik susipažino su profesine sritimi, bet ir išplėtė savo akiratį“, – džiaugiasi programos vadovė.
I. Engelkytė-Iršė neabejoja, kad būtent tokia programos siūloma „šešėliavimo“ patirtis ne tik praplečia suvokimą apie profesijų pasaulį, bet ir stiprina mokinių pasitikėjimą savimi, skatina sąmoningiau planuoti karjerą bei drąsiau siekti svajonių.
„Būti jungiančia grandimi tarp mokinių ir organizacijų, padedančia jauniems žmonėms geriau pažinti profesijas ir atrasti savo vietą pasaulyje, yra itin prasminga. Turime mokinių, kurie kelis metus iš eilės renkasi „šešėliuoti“ toje pačioje organizacijoje, nes rado sritį, kurioje nori dirbti. Kai kurie po „šešėliavimo“ susitaria dėl praktikos ar randa mentorius. Taip pat dalis mokinių suvokia, kad tam tikra profesija jiems netinka, ir dar mokykloje gali pakeisti karjeros planus. Visos tokios moksleivių istorijos yra didžiausia mūsų motyvacija ir pagrindinė priežastis judėti pirmyn bei plėsti programą“, – dalinasi programos vadovė I. Engelkytė-Iršė.
Daugiau apie LJA „Šešėliavimo“ programą galima sužinoti tinklalapyje www.seseliavimas.lt arba kreiptis el. paštu indre@lja.lt
Iniciatyva „LJA „Šešėliavimas“ – profesinio orientavimo programa Lietuvos mokykloms“ buvo įvertinta „Lietuvos galios“ apdovanojimuose ir tapo laureate „Inovatyvios Lietuvos“ kategorijoje.