„Mokytojų palaikymo ratų” įkūrėja: suprantame, kiek gali duoti emociškai stiprus mokytojas

2024-05-07

2021 m. savo veiklą pradėjusio projekto „Mokytojų palaikymo ratai“ tikslas – visoje Lietuvoje sukurti tvarią mokytojų palaikymo ratų bendruomenę, kurioje kiekvienas pedagogas galėtų gauti savalaikį emocinį palaikymą profesinėje veikloje. Programa siekia sukurti erdvę, kurioje pedagogai galėtų pasidalinti savo nešama kasdiene našta ir į darbą eitų emociškai ramūs, turintys daugiau jėgų ir motyvacijos. Tam pasitelkiama empatiškobendravimo metodika (angl. Non-Violent Communication – NVC), kuri įgalina pedagogus palaikyti vienas kitą ir gauti grįžtamąjį ryšį.

Imtis projekto paskatino asmeninė patirtis  

Pasak projekto sumanytojos ir vadovės, fizikos mokytojos Eglės Stankūnaitės, remiantis savo asmenine patirtimi bei geraisiais savitarpio paramos grupių pavyzdžiais, sprendimas išbandyti savarankiškos savitarpio paramos grupės modelį su mokytojais nuo pat pradžių atrodė natūralus ir savaime suprantamas.

„Pati būdama mokytoja žinau, kiek mano emocinei gerovei ir stabilumui yra svarbu turėti saugią aplinką kalbėtis apie kylančius iššūkius ir problemas. Į švietimą atėjau per „Renkuosi mokyti“ programą, kurioje dvejus metus turėdavome reguliarius susitikimus ir galėdavome išsikalbėti apie visiems kylančius iššūkius. Kiek vėliau pradėjau dirbti privačioje mokykloje, kur taip pat turėdavome reguliarias supervizijas su kitais mokytojais bei galimybę nemokamai lankytis pas psichologą ir konsultuotis. Visa ši patirtis ne tik labai pagelbėjo sunkiais etapais, bet ir padėjo nemesti mokytojo darbo ir likti švietime. Prieš ketverius metus internete pamačiau „Vyrų genčių“ projektą, kurio principas buvo surinkti vyrus į savarankiškai veikiančias bendraminčių bendruomenės. Man patiko jų modelis, kurio esmė – įgalinti grupę organizuotis pačiai ir tęsti susitikimus nepriklausomai nuo projekto finansavimo. Ši idėja ir asmeninė patirtis paskatino išbandyti panašų modelį mokytojų emocinei savijautai stiprinti“, – sakė Eglė Stankūnaitė.

Per pirmuosius 8 susitikimus mokytojų ratas apmokomas vesti palaikymo grupes, o jiems pasibaigus, tik su nedidele mentorių pagalba toliau egzistuoja ir dirba savarankiškai. Mentorius – projekto komandos narys – pirmųjų susitikimų metu veda veiklas mokytojų palaikymo rato susitikimuose ir laikui bėgant perduoda savo atsakomybes kitiems rato nariams: padeda pasiruošti susitikimams, organizuoti veiklas ir sekti laiką. Šių mokymų metu dalyviai mokosi empatiško bendravimo, savitarpio palaikymo, emociškai saugios ir auginančios aplinkos kūrimo.

„Į ratą surenka iki 10 mokytojų iš skirtingų mokyklų. Iš pradžių jie turi susitikimus su mentoriais, kuomet susipažįsta su rato taisyklėmis, pasidalinimo struktūra, pradeda dalintis savo istorijomis ir palaikyti vieni kitus. Šalia visų susitikimų dalyviai papildomai turi tris empatiško bendravimo mokymus, jų tikslas supažindinti su empatiško bendravimo principais ir įrankiais, kuriuos vėliau naudojame rato susitikimuose. Šiuos empatiško bendravimo įrankius dalyviai vėliau gali neštis į savo darbinę aplinką ir jais  spręsti konfliktines situacijas. Per pirmuosius susitikimus dalyviai po truputį mokomi susitikimus vesti patys tam, kad išėjus mentoriams, ratas galėtų toliau suktis savarankiškai ir tęsti susitikimus tiek laiko, kiek pačiam ratui norisi. Mes savo ruožtu stengiamės ir toliau stiprinti ratų veiklas per bendruomenės būrimą ir palaikymą“, – dalinosi iniciatyvos vadovė.

Džiugina auganti bendruomenė

Pasak pašnekovės, labiausiai džiugina naujai besikuriantys palaikymo ratai, kurių dalyviai ne tik mielai tęsia susitikimus, bet ir užmezga naujas draugystes.

„Labai smagu, kad ratai, kurie užsisuko paeitais metais, toliau tęsia savo susitikimus. Šiais metais jų turime ne tik Vilniuje, bet ir Kaune bei Klaipėdoje. Džiaugiamės, kad didžioji mūsų komandos dalis yra buvę rato dalyviai, kurie išbandė šį modelį ir jaučiasi įkvėpti žinias apie jį skleisti plačiau. Bet labiausiai didžiuojamės dalyvių asmeninėmis istorijomis apie atrastą bendruomenę ir palaikymą, apie autentišką patirtį saugiai dalintis patiriamais iššūkiais, apie naujai užmegztas pažintis ir draugystes. Juk kai kuriems mokytojams palaikymo ratai šiais metais buvo pagrindinis resursas išbūti sunkiais momentais mokytojo darbe. Labai įdomu buvo išgirsti vienos pavaduotojos pasidalinimą, jog ratuose išgirstos istorijos jai leido geriau suprasti savo mokyklos kolegas, tuo pačiu rato dalyviams parodant ir administracijos nešamą naštą. Džiugina istorijos, kuomet dalyviai pasakoja apie savo darbe realiai pritaikytus empatiško bendravimo principus konfliktams spręsti – per ratus ir tokį bendravimą po truputį atnešamas pokytis ir į pačias mokyklas. Šis pokytis dar labai nedidelis, bet tikime, kad daugėjant tokių bendruomenių, jis taps tik ryškesnis“, – sakė E. Stankūnaitė.

Anot idėjos sumanytojos, kiekvienais metais projekto pabaigoje vykdoma apklausa padeda dar geriau suprasti, kokią patirtį išsineša dalyviai, susipažinti su jiems kylančiomis problemomis ir dar labiau augti.

„Kiekvienas iš šių pokalbių man dar ir dar kartą patvirtina mūsų veiklos prasmingumą. Pačių dalyvių teigimu, palaikymo ratai jiems duoda tokią bendruomenę, kurioje jie gali saugiai išsikalbėti apie kylančias problemas bei rasti tikrąjį palaikymą. Taip pat geriau išgirsti kitų istorijas, kurios dažnai būna tokios panašios, pajusti solidarumą ir tvirtą mokytojų bendrystę. Į ratus susirenka nuo darželio auklėtojų iki gimnazijos mokytojų ar specialiųjų pedagogų – tokiu būdu dalyviai gali pamatyti švietimo problemas iš skirtingų perspektyvų ir geriau suprasti kitus kolegas“, – dalinosi E. Stankūnaitė.

Pašnekovės teigimu, projektas auga ir ateityje ketina plėstis kuriant naujus mokytojų palaikymo ratus Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Mažeikiuose, Šiauliuose, Anykščiuose ir Kėdainiuose. Taip pat planuojamos ir kitos veiklos: tarptautiniai projektai su Slovakija, Slovėnija, Danija, Islandija bei mažesnių miestelių mokykloms aktualių palaikymo ratų kūrimas.

Projekte dalyvauti pageidaujantys mokytojai kviečiami rašyti šiuo elektroniniu paštu info@mokytojuratai.co

Visi norintys prisijungti prie komandos ir padėti kurti naujus palaikymo ratus kviečiami rašyti šiuo elektroniniu paštu egle@mokytojurait.com

Daugiau informacijos apie projektą https://mokytojuratai.lt/

Dalyvių atsiliepimai:

Virginija Kriaučiūnaitė: „Jau seniai nebesiginčijame, kad žmogus – tai atskira visata, kad jis yra sudėtingas ir iki galo nepažintas objektas. Jame telpa tiek visko daug! Ir jau suprantame, kad vien kūno higienos nebeužtenka, o būtina ir sielos higiena. Šis supratimas ir atvedė mane į  projektą ir mentorystę. Esu dėkinga šiai patirčiai, kuri padėjo suprasti, kad problemų turėjimas ir jų aptarimas yra gerai, nes tai galimybė bendrauti su kitais ir rasti sprendimus.
Mentorystė mokytojų ratuose man parodė, kad žmonės, būdami kartu, augina vieni kitus, nors reikia būti pasiruošusiam susitikti ir su savo silpniausiomis pusėmis. Ratuose išmokstame susitaikyti su bejėgiškumu pakeisti kitą ir daugiau koncentruojamės į galimybes ne teisti, o suprasti. Ir kartais reikia įdėti nemažai pastangų, kad išlaikytume mandagų, pagarbų santykį į kitaip atrodantį, kitaip mąstantį ar kitokias vertybes išpažįstantį žmogų. Po pusmečio bendravimo pastebime, kaip rato nariai ne tik lengvai įvardija savo poreikius, bet geba pripažinti ir kito žmogaus poreikius. O tai ir yra tikrasis bendravimas.“

Rūta Bagdonienė: „Šiais metais savo rate pamačiau, koks yra svarbus saugios, palaikančios ir nežeidžiančios bendrystės poreikis tarp mokytojų. Matau, kad mokytojų palaikymo ratai gali atliepti šį poreikį, todėl labai džiaugiuosi auginančia patirtimi ir tuo, kad ir maža dalimi galiu būti pedagogų emocinės savijautos ir švietimo pokyčio dalimi.“

Neringa Jančiūtė: „Praėjusiais metais prie palaikymo rato prisijungiau ieškodama profesinės bendrystės ir emocinio palaikymo, o šiais metais džiaugiuosi galėdama prisidėti prie šio, mano supratimu, labai prasmingo ir vertingo projekto plėtros. Mentoriavimas man įdomi ir praturtinanti patirtis, pirmiausia dėl to, kad turiu galimybę sutikti ir pažinti nuostabius žmonės – mokytojus. Būti mentore man reiškia ir augti drauge su rato dalyviais, ir su viso projekto organizatorių komanda, ir tuo pačiu suteikti pastiprinimo ir palaikymo šiam ratui išaugti į savarankišką mokytojų palaikymo ratų bendruomenę.“

Projektas „Mokytojų palaikymo ratai“ dalyvauja „Lietuvos galios“ projekte „Stiprios Lietuvos“ kategorijoje.

 

  • vytis
Lietuvos Respublikos Prezidentas
Gitanas Nausėda
© 2024 Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, biudžetinė įstaiga. Visos teisės saugomos.
S. Daukanto a. 3, LT-01122 Vilnius tel. +37069842639, el. paštas: aurika.grozova@prezidentas.lt
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre. Juridinio asmens kodas: 188609016